Průvodce výběrem výbavy

Plánujete si pořídit nový fotoaparát? Chcete zrcadlovku? Uvažujete i o dalších výdajích?

Při rozhodování by mělo být v prvé řadě jasné, jestli vůbec chci nebo potřebuji pro svoje focení digizrcadlovku.


Případ 1 - Kompakty
Človek, který nejvíc fotí mobilem, nebo levným kompaktem na automat a nemá žádnou reálnou představu o procesu focení. Namíří, koukne na displeji jak bude fotka vypadat a zmáčkne spoušť. Všechno dělá aparát a pak jen kouká na výsledné JPG obrázky, které ani nemá čas nebo chuť jakkoliv upravovat.
Fajn, ale proč by potom měl utrácet spoustu peněz za systémový fotoaparát, který stejně nebude umět využívat. Fotoaparát, který s kitovými objektivy jen těžko nabídne víc, než zvládne kdejaký trochu příčetný kompakt se světelnějším objektivem. Pak je pořízení zrcadlovky nesmysl a bude z ní jen nešťastný, protože bez souboru minimálních potřebných dovedností a bez použití odpovídajících kousků výbavy bude valná většina fotek vypadat (a hlavně pro takového člověka) hůř než jeho dosavadní obrázky z mobilu nebo kompaktu.

Zde bych se zaměřil na aparáty, které mají slušný objektiv, větší snímač s nepřehnaným rozlišením, mají možnost i rozumného manuálního nastavení, nebo i focení do RAW. Sice takový uživatel tyto funkce možná nikdy nevyužije, ale co kdyby... a má potom možnost víc sám ovlivňovat výsledek, ale zároveň ještě nezabředne do finančně i ovládáním mnohem náročnějšího systému s výměnnými objektivy. Ba dokonce i zde je obvykle možné sehnat širokou nebo telepředsádku, našroubovat filtr, nebo i nasadit velký externí blesk.

Typickými zástupci takových fotoaparátů jsou:

Canon G15, G16, G3X, G5X G7X, G9x
Fuji X20, X30, XQ1, XQ2,
Nikon P330, P340, P7800
Olympus XZ-1, XZ-2, Stylus 1
Panasonic LX-7, LX-10, LX-100
Pentax MX-1
atd..

 

Případ 2 - Systémové fotoaparáty s výměnnými objektivy
Nebo je to uživatel, kterému na kompaktu nestačí možnosti manuálních nastavení. Přemýšlí víc o expozici, ví jak funguje kombinace času, clony a citlivosti. Nebojí se experimentovat a zkoušet nastavit expoziční hodnoty sám. Má povědomí o hloubce ostrosti a vlivu clony na ni. Přemýšlí o kompozici. Přemýšlí kam a na co ostří. Fotí nebo chce fotit do RAW a fotky mnoho hodin vyvolává do JPG až v patřičném software a následně upravuje horizont, křivky, ořezy apod..? Pak má smysl o zrcadlovce začít uvažovat. Ale je třeba se zamyslet i nad následující částí...

 

S čím je třeba u zrcadlovky počítat:

Nepořizuji fotoaparát ale systém. Systém je vázaný na bajonet. Postupně shromažďuji objektivy pro tento bajonet.

Tělo fotoaparátu je po určité době nejlevnější část systému, který pořizuji. Nejdřív ho vyměním, nejrychleji zestárne, nejrychleji mu klesá hodnota.

Tělo, tedy fotoaparát samotný je pouze spotřební materiál, který nejpozději za 3-5 let valná většina uživatelů vymění za novější model. Hodnota tohoto fotoaparátu velice rychle padá. Koupím-li zrcadlovku za 20 tisíc korun, po čtyřech letech se jí budu s obtížemi zbavovat za 6 tisíc i kdybych s ní vůbec celou dobu nefotil a byla pořád jako nová. Je nesmysl našetřit velkou sumu na drahé tělo a přikoupit k němu několik nejlevnějších základních objektivů. Pokud má tělo fotoaparátu tvořit zásadní část uvažovaného rozpočtu na pořízení fotovýbavy, je všechno špatně.

Objektivy jsou nejdražší částí výbavy. Pořízení systémového fotoaparátu s výměnnými objektivy má smysl pouze pokud počítám s tím, že si postupně opatřím sadu různě specializovaných objektivů. Pořídit tělo s jedním "objektivem na všechno" nedává smysl. Mám-li ale představu, že chci široký objektiv na zvládnutí prostoru. Že chci něco světelného (F1.4 - F2.8) pro práci s malou hloubkou ostrosti. Že chci třeba makroobjektiv pro práci s detaily. Nebo že chci třeba fotit letadla či ptáky teleobjektivy, pak teprve má systém s výměnnou optikou nějaký smysl.

Sestava několika nejnutnějších objektivů u mnoha uživatelů snadno překročí hranici 100 000kč a tím to nekončí. Full-frame systém s větším snímačem je ještě nákladnější.

Čas. Je to nejen důležitá expoziční hodnota, ale také obrovská investice. Investice do sebe sama, neboť zabere spoustu času, než se člověk naučí ovládat svoje vybavení, než všechno zautomatizuje, než si sestaví svoji oblíbenou sestavu vybavení, než získá povědomí o postupech při focení několika témat, na která se nejvíc zaměří. A samozřejmě je třeba počítat s časem tráveným u počítače při vyvolávání fotek z RAW, jejich úpravách, třídění a ukládání do záloh. Přestože dnešní programy jako Adobe LightRoom zvládají hodně procesu zjednodušit zvlášť když máme várku fotek z podobného prostředí, stále zabere práce s tímto "materiálem" spoustu času.

RAW / PEF / DNG - Fotit do JPG jde sice také, ale proč si kupovat drahý fotoaparát a pak místo RAW s barevnou hloubkou 12 nebo 14 bitů a dynamickým rozsahem klidně 14 EV (expozičních úrovní) všechno doslova najebat do JPG s 8 bitovou barevnou hloubkou a navíc přímo z foťáku rozblité jpg kompresí, redukcí šumu a ještě se úplně zbavit možnosti vyvážení bílé..? To je samozřejmě nesmysl. Je to jako lízat zmrzlinu přes ponožku.
S jakýmkoliv pokročilým fotoaparátem má smysl jen a pouze fotit do RAW nebo RAW+JPG, kdy mi JPG slouží jako náhledy a dočasná potrava pro nedočkavce, kteří chtějí honem honem nějakou tu fotku, bez ohledu na kvalitu.

Snímač je proti kompaktům podstatně větší, což přináší hlavně se světelnými objektivy do hry hloubku ostrosti. Hloubka ostrosti je pojem, kterým se označuje prostor v záběru, který je ostrý. Zaostříme-li mobilem nebo kompaktem na člověka tři metry před námi, budou na fotce velmi pravděpodobně ostré třeba i hory daleko za ním. Uděláme-li to samé se zrcadlovkou a třeba 35mm F2.4 objektivem bez clonění, bude ostrý ten člověk a za ním všechno neostré. Je to efekt zároveň na nějaké fotografie žádaný pro izolaci objektu a zároveň problematický, chceme-li mít zaostřeno co nejvíc. Z tohoto pohledu je důležitá představa o tom, jak funguje clona a že je často nutno přiclonit. A clonění má vliv na celou řadu dalších věcí.

Snímač je také vystaven nečistotám a čím častěji se objektivy mění, tím více částeček prachu se na něj dostává. To znamená, že je třeba počítat i s jeho čištěním. Buď placeným, nebo mnohem logičtěji vlastními silami za pomoci patřičného vybavení.

Další důležitá výbava bez pochyby obsahuje slušný stativ, zpravidla však je lepší mít jich více. Třeba jeden malý skladný cestovní a jeden pořádný, který udrží stabilně i ty nejmasivnější kusy vybavení. Nevyplatí se příliš šetřit, protože foťák s objektivem za mnoho tisíc vyklopený z několika metrů na zem jen kvůli ušetření tisícovky na stativu je nepříjemná představa. Stejně tak rozklepané fotky, když levná labilní potvora nezvládá udržet foťák pevně několik sekund třeba na noční fotky města nebo ohňostrojů.

Externí blesky jsou velice užitečnou částí výbavy a teprve ony dávají fotografovi možnost manipulovat světlem (což samo o sobě je soubor dovedností, jejichž zvládnutí trvá i roky). Možnost měnit směr světla, možnost měnit expozici scény, možnost izolovat nějaký objekt od pozadí jinou úrovní světla a také možnosti fotit s krátkou závěrkou (HSS) nebo využít více zdrojů světla z různých míst zároveň.

Určitě se hodí i harampádí jako filtry, kabelové a bezdrátové dálkové spouště, telekonvertory, odrazky.. atd atd..

A samozřejmě je třeba vybavení v něčem přenášet - brašny, batohy, kufry. A zde musím jeden tip - nepořizujte si brašnu na tělo s jedním objektivem. Brzo ji zahodíte. Ani brašna na tělo a jeden objektiv nemá smysl. Počítejte rovnou s brašnou na tělo, 2-3 objektivy a blesk. Ušetříte si tím peníze.

Fotoaparát také nefunguje sám od sebe, potřebuje baterie, kterých je lépe mít 2 a víc kusů. Stejně tak potřebují zdroje napájení a nabíječku k nim i blesky.

A samozřejmě je potřeba mít k ukládání fotek v aparátu paměťové karty, které jsou dnes naštěstí již docela levné a není tedy problém pořídit pro začátek aspoň 2x 16GB class 10 karty. Rychlosti a kapacitě se samozřejmě meze nekladou, pro časté sériové snímání se hodně rychlé karty s velkou kapacitou jistě hodí. A představují pak další výdaj.

 

Pro koho je a pro koho Pentax není:

Pentaxí systém ma celou řadu specifik. V některých ohledech nabízí unikátní možnosti, které ostatní systémy nemají. Ale zároveň zde chybí některé možnosti dostupné u ostatních.



Pro koho Pentax je:

Pro nadšence, hračičky, krajináře, portétisty, majitele starších K objektivů a bazarové hledače pokladů. Pro lidi, kteří mají v okolí jiné pentaxisty a mohou si od nich půjčovat věci na vyzkoušení, nebo čerpat zkušenosti.

 

Pro koho Pentax spíše není:

Pro fotografy, kteří se živí hlavně focením sportu, pro novináře, pro uživatele standardizovaných studiových řešení (blesky, světla, bezdrátové rádiové odpaly), pro uživatele extrémních ohnisek či velmi světelných pevných objektivů nebo tilt-shift objektivů. Není ani dobrý pro lidi, kteří nejsou ochotni cokoliv shánět déle než 1-2 dny a nemohou čekat dva až tři týdny na dodání objednaného objektivu. Není ani moc výhodný pro lidi, kteří mají ve svém okolí velkou zásobu majitelů jiných značek s možností si od nich půjčovat objektivy, zatímco s Pentaxem by byli sami. Také lidé toužící po fungujícím fullframe systému by mohli být zklamáni omezenou nabídkou objektivů.

 

 

NÁKUP - Koukneme-li na současné dostupné vybavení, zkusme si sestavit několik scénářů:

A) Chci co nejlevněji vstoupit do světa digitálních zrcadlovek a učit se s nimi zacházet.

V tomto případě bude nejrozumnější kouknout na servery jako paladix.cz a pohledat části výbavy mezi použitými kousky. Nejlevnější zrcadlovky Pentax, které má ještě smysl pořizovat, jsou K20D, K7, Kr. Tato těla lze pořídit i za méně než pět tisíc, přičemž nabízí docela dost muziky. K20D a K7 jsou zatěsněná pokročilá těla jejichž snímač je skoro totožný. Kr je pak nízkonákladovým fotoaparátem pro začínající. K20D a K7 mají dnes už trochu zaostávající snímač zejména při focení na vyšší hodnoty citlivostí, ale rozhodně se pořád dobře předvedou při focení krajinek, portrétů i lecjaké reportáže. Jde s nimi fotit i náročné věci jako je svatba, ale vyžaduje to už nějaké znalosti a další výbavu. Kr má snímač trochu novější, ale zase třeba nemá tak pokročilé ovládání, zatěsněné tělo ani hranolový hledáček. Výhodou všech těchto možností ale je, že už nemají kam padat s cenou, takže je lze za velice podobnou cenu opět po čase prodat a pořídit třeba něco lepšího.

Mám-li peněz na foťák trochu víc, kouknu po použitých K5, K30 nebo K50, kde se pohybujeme v úrovni 6-8 tisíc podle stavu.

Z dostupných objektivů bych koukl na DA18-55 AL WR, který jde sehnat za 2.5k, zajímavou variantou záklaďáku je jistě Sigma 17-70/2.8-4.5, kterou jde najít za 4-5k.
Stačí-li kratší teleobjektiv, tak DA50-200 se dá v prvních verzích sehnat i za dva tisíce. Z delších ohnisek potom buď Sigmu 70-300 APO nebo trochu lepší první verzi DA55-300/4-5.8. Obojí lze sehnat i pod 5 tisíc. Světelným objektivem pak může být třeba manuální M50/2 za tisícovku, M50/1.4 za méně než dva tisíce nebo DA50/1.8, který už je autofokusový a dá se poptat pod 3.5k kč. K tomu jako blesk poslouží za méňe než 4 tisíce třeba AF360 FGZ nebo některý ze starší generace Metzů, např Metz 48 af1. U stativu bych se podíval alespoň po věci jako je třeba Velbon CX 540, 560, 640, 660, které pujdou sehnat za několik stovek a pokud nejsou poškozené, dokáží udržet zrcadlovku docela stabilně.

Mám-li trochu víc financí k dispozici, kouknu i na DA18-135WR, který se už dá sehnat i za 6-7k kč nebo obrazově skvělou Sigmu 17-50/2.8 za 8k. Sigma 17-70/2.8-4 OS Contemporary jde najít za 7-9k podle stáří a stavu.

 

B) Chci levnou novou zrcadlovku, několik objektivů do začátku

Taková situace ukazuje na dobíhající K50, KS-2 nebo na nový K70. Otázkou samozřejmě zůstává zdravý poměr ceny těla ke zbytku sestavy. V kitu s tělem je lepší připlatit za DA18-135, než pořídit dvojici DA-L18-55 AL WR + DA-L 50-200 WR. Z nových dostupných objektivů stojí jistě za pozornost DA35/2.4, DA50/1.8 a HD DA55-300/4-5.8WR. Blesk AF360 FGZ II.

 

C) Nebojím se investice a chci nové

Zde se objevila zajímavá varianta v novém Pentaxu KP, ale je to třída klasicky okupovaná vybavenějšími APS-C zrcadlovkami K3II, které navazují na předchozí K3 (a předchůdce K5 + K5II, K7). Během 2017 je v této třídě očekáván nový přírůstek, který snad přijde co nejdříve. Cena samotného těla již snadno překračuje 25 tisíc a odpovídajícně k tomu by mohla být zaměřena i výbava. Zaměřil bych se na níže vypsané varianty
 

Tělo: K3II, KP
Širokoúhlé objektivy: Sigma 8-16mm, Pentax DA12-24/4
Základní objektivy univerzální: Sigma 17-70/2.8-4 Contemporary, Pentax DA18-135WR, DA16-85WR
Základní objektivy světelné: Sigma 17-50/2.8, (Pentax DA*16-50/2.8)
Pevné objektivy: Sigma 35/1.4 Art, Pentax FA31/1.8Ltd, FA35/2, HD DA35/2.8 Macro, HD DA40/2.8, FA43/1.9Ltd, HD DA70/2.4, FA77/1.8Ltd, DFA100/2.8WR, DA*300/4
Teleobjektivy: Pentax DFA*70-200/2.8, Tamron 70-200/2.8
Blesk AF540 FGZ II

 

D) Nebojím se utratit víc, nebojím se hledat, nebojím se použitých, ale chci kvalitu

V tomto případě se jistě najde mnohý pentaxista. Kromě objektivů již zmíněných v předchozích bodech zde uvedu hlavně kusy, které již nejsou v prodeji, ale je možné je čas od času najít. A pokud se vyskytnou za přijatelnou cenu, není dobré dlouho váhat.

Patří sem:

Sigma 12-24 EX DG II, 24-60/2.8 EX DG, 24-70/2.8 EX DG Macro, 50-150/2.8 EX DC HSM II, 50-500 EX DG, 70/2.8 EX DG Macro, 70-200/2.8 EX DG HSM II nebo 70-200/2.8 EX DG HSM OS, 85/1.4 EX DG HSM, 100-300/4 EX DG, 300/2.8, 500/4.5

Pentax FA* řada, hlavně FA*24/2, FA*85/1.4 a FA*200/4 Macro. Zoomy FA*28-70/2.8 a FA*80-200/2.8 jsou už trochu za zenitem. Zajímavé jsou teleobjektivy FA*200/2.8 a FA*300/4.5. Velký FA*300/2.8 a delší teleobjektivy stále drží svoji obrovskou hodnotu.
Mezi FA řadou se můžou zejména pro K-1 hodit ještě FA24-90/3.5-4.5, FA28-105/3.2-4.5

Tamron 200-500/5.6

Zeissy ZK, hlavně ZK T* 35/2 Distagon, ZK T*50/1.4 Planar, ZK T* 85/1.4 Planar jsou špička opticky i mechanicky

Voigtländer 58/1.4 Nokton

Tokina 80-400, 80-200/2.8, 400/5.6

 

A samozřejmě různé M42 objektivy.

 

 

Podrobněji jsou systému Pentax, objektivům a dalším částem výbavy věnovány jednotlivé oddíly vlevo