Konstrukce - velké světlé hledáčky, ovládání, ergonomie, stavba těla, odolnost vlivům počasí
K20D + DA*16-50/2.8 v řezu
Plovoucí snímač
Plovoucímu snímači, klíčové vymoženosti Pentaxů, je věnován samostatný oddíl o stabilizaci, zde tedy jen krátce - Pentax je jediná značka na trhu, která v současnosti nabízí plnohodnotné zrcadlovky s pohyblivým snímačem. V minulosti podobnou funkci nabízely Olympusy 4/3 systému, který zanikl a Sony v systemu Minolta/Alfa, kde ale byly zrcadlovky nahrazeny fotoaparáty s pevným polopropustnám SLT zrcadlem, které likviduje 1/3 světla.
Hledáčky
Všem zájemcům o digitální
zrcadlovku doporučuji navštívit slušný obchod a požádat o předvedení. Mnoho
prodejců s chutí vnucuje různé levné canony a nikony, kvúli plnému skladu i
provizím. Nenechme se ale odradit a ověřme si jak se nám s čím zachází a co
vidíme v kterém hledáčku. Je to totiž velmi podstatná součást zrcadlovky, skrz
kterou budeme koukat na téměř všechny scény, jež budeme fotit.
Starší levnější modely K100/200/Km/Kx/Kr sice měly ještě hledáčky zrcátkové, ale
docela velké. Všechny vyšší a všechny současné modely používají
plnohodnotný dospělý skleněný hranol - pentaprism
využívající úplný odraz světla, který u konkurence najdete pouze ve vyšších
řadách zrcadlovek (Canon EOS 60D / 70D / 7D / 6D / 5D/ 1D.. a Nikon D90 / D300 /
D7xxx / D500 / D6xx / D750 /D8xx apod.). Hranol je krásně vidět v obrázku nahoře
na stránce - ten velký kus skla v hledáčku nad sklopným zrcátkem.
Udělejme si malé srovnání hledáčků nejdostupnějších zrcadlovek:
Canon EOS 1300D - zrcátkový, 95% pokrytí a 0.80x
zvětšení
Canon EOS 750D - zrcátkový, 95% pokrytí a 0.82x zvětšení
Nikon D3400 - zrcátkový, 95% pokrytí a 0.85x zvětšení
Nikon D5200 - zrcátkový, 95% pokrytí a 0.78x zvětšení
Nikon D5600 - zrcátkový, 95% pokrytí a 0.82x zvětšení
Pentax K-50 - hranol, 100% pokrytí a 0.92x zvětšení
Pentax KS-2 - hranol, 100% pokrytí a 0.95x zvětšení
Pentax K-70 - hranol, 100% pokrytí a 0.95x zvětšení
V hledáčcích Pentaxů lze snadno měnit nebo vyčistit matnice s použitím obyčejné pinzety. Existují alternativní matnice s klínem pro snadnější manuální ostření, nebo s pomocnými linkami pro kompozici. K hledáčkům je také možné pořídit zvětšující očnici nebo očnici pro korekční čočky, pokud uživatel používá silnější brýle a nestačí mu vestavěná nastavitelná korekce hledáčku.
Intuitivní ovládání
Mottem je odjakživa logické ovládání. Fotoaparáty je možné jednou rukou zapnout, stejně tak nastavit valnou část parametrů k focení. K10D, K20D, K-7, K-5, K-3, K-30, K-50, K-70, K-S2, K-P i K-1 mají navíc skvělá dvě kolečka - přední mění čas, zadní clonu. Držíme-li OK palcem, můžeme kolečkem bez koukání do menu stavět ISO, novější modely mají pro ISO separátní tlačítko. Pokud něco pomotáme, stisknutí zeleného tlačítka vedle spouště vrátí optimální hodnotu.
P (Program) režim umožňuje využívat automat, který se chová podle zvolené křivky s tím, že se otočením příslušného kolečka vepředu či vzadu kdykoliv dostaneme do priority času nebo priority clony a stiskem zeleného tlačítka se můžeme vždy vrátit.
Specialitou Pentaxů pokročilejší řady je programová křivka MTF. Jako jediný výrobce přidává do objektivů již od dob prvních FA čip, který obsahuje tabulku ohnisek a clon, díky které potom fotoaparát při použití MTF křivky (zapíná se v custom menu) sám staví clonu tak, aby bylo na daném ohnisku dosaženo maximální ostrosti. S objektivy bez tohoto čipu fotoaparát přepočítává pravděpodobnou ideální clonu podle minima a maxima daného objektivu, takže např. na Sigmě 17-70 obvykle staví hodnoty F5.6-F6.3, což odpovídá i podle testů photozone.de optimálnímu poměru mezi ostrostí a ziskem světla. Ostatní výrobci ničím podobným nedisponují.
Pentax disponuje také unikátními režimy Sv a TAv jež využívají ISO jako součást měnitelných expozičních hodnot. Sv je priorita citlivosti ISO, kdy nastavíme požadovanou citlivost a fotoaparát se postará o čas a clonu. TAv je režim, kdy vnutíme požadovanou clonu i čas a fotoaparát reguluje citlivost v malých krocích tak, aby dosáhl vyvážené expozice.
Auto-ISO je u Pentaxu samozřejmost, je možné si zvolit rozsah citlivosti, ve kterém automat pracuje. Např. ISO 320-1250.
Pokud nastavíme hodnotu ISO jako pevnou - např. ISO640, chová se fotoaparát jako jiné foťáky. Kdykoliv je ale možné současným stiskem ISO + zelené tlačítko vrátit do hry auto-ISO.
Podobně funguje nastavování EV kompenzace nebo bracketingu.
Inteligentní je také umístění uvolňovače objektivu z bajonetu. Je odjakživa při pravé ruce, takže při výměně objektivu pravou rukou držím fotoaparát za grip stejně jako při focení a jen prstem stisknu tlačítko.. levou rukou potom objektiv uchopím, pootočím a vyměním, zatímco pravá ruka stále pevně drží foťák. Ostatní systémy vyžadují jakési podivné cviky s levou rukou nebo přechmatávání foťáku, což mi přijde jaksi dementní, pomalé a rizikové :)
Stavba těla
Těla padnou dobře do ruky - ostatně Pentax je ergonomií známý již dlouho. Dlouhodobá filosofie velí dělat aparáty jen tak velké, jak je nutné. Těla vyšších řad je možné doplnit pomocným bateriovým gripem, který usnaďnuje i fotografování na výšku, neboť nabízí zdvojení spouště a základních ovládacích prvků.
Levnější pentaxí těla (K100D, 200D, Km, Kx,
Kr, K30, K50, K70 atd) jsou fotoaparáty s
nerezovým šasi, na kterém jsou upevněny základní části a celek je kryt ve slupce z
plastu vyztuženého skelnými vlákny. Vyšší řady (K7, K3, K3, K-1, KP atd) pak mají
opět nerezové šasi, ale ukryté ve slupce z hliníkohořčíkové
slitiny opatřené barvou.
Pohony
Všechna aktuálně dostupná pentaxí těla s K bajonetem mají pro
objektivy jak mechanický náhon motorem z těla, tak i SDM/DC kontakty pro
objektivy s vlastním motorem. Obojí provedení má své výhody a nevýhody.
Objektivy poháněné převodem z těla jsou zpravidla menší, jednodušší a při
ostření je slyšet onen motor z těla. Objektivy s vlastními motory potom jsou
zpravidla tišší nebo úplně neslyšné. Co se rychlosti týká, zde záleží na
konkrétním objektivu. Existují rychlé s náhonem z těla - třeba takový
F28-80/3.5-4.5 je asi nepřekonatelná raketa, ale jsou i rychlé s vlastním
motorem - třeba DA18-135/3.5-5.6WR s DC motorem nebo nový DA 55-300/4.5-6.3 ED
PLM WR RE s pokročilým PLM motorem.
Pokud budete pořizovat starší objektivy, pozor zejména na DA*16-50/2.8 a DA*50-135/2.8
a obecně SDM objektivy vyrobené před rokem 2012. Nastávají u nich poruchy SDM
pohonu a změna ve výrobě bohužel nastala naprosto potichu, takže určitá pachuť
mezi uživateli zůstává dodnes.
Pentaxí těla spolupracují i s HSM ultrazvukovým náhonem, který používají
objektivy Sigma. Sám používám 8-16 HSM, 17-50/2.8 HSM a 70-200/2.8II HSM.
Odolnost vůči vlivům počasí - WEATHER SEALED
Promočený K20D + DA18-55 AL WR po focení blesků během bouřky
Všechna v současnosti nabízená pentaxí těla splňují požadavky
na utěsnení proti vlivům počasí. To v praxi znamená, že i nejlevnější K50 s WR
nebo DA* objektivem bez následků překoná focení v lijáku nebo třeba když vás
překvapí sněhová bouře. Velice dobrá je také odolnost vůči prachu a je nutno
zmínit i slušnou odolnost mínusovým teplotám. Nemusíte se tak bát vyrazit fotit
ven s patřičným objektivem i když to vypadá, že by mohlo pršet, nebo když sněží.
Nemusíte se o svůj aparát příliš strachovat, když na něj někdo v restauraci
převrhne pivo. Nemusíte zoufat, když vám třeba vyklouzne do blátivé kaluže..
Pro zajímavost, takto jsem si vysprchoval K20D s DA18-55WR, když po návštěvě
srazu s bývalými kolegy v zakouřené hospodě nechutně smrděl kouřem..
Když toto uděláte s většinou konkurenčních fotoaparátů, bude to jejich poslední
zážitek. U těch levnějších naprosto jistě.
A opět jedno srovnání s konkurenčními zrcadlovkami:
Canon EOS 1300D - neutěsněný
Canon EOS 750D - neutěsněný
Nikon D3400 - neutěsněný
Nikon D5200 - neutěsněný
Nikon D5600 - neutěsněný
Pentax K-50 - utěsněný
Pentax K-70 - utěsněný
Pentax KS-2 - utěsněný
K20D + DA18-55 AL WR
A abychom se pochopili, neříkám, že máte svůj Pentax házet schválně do každé kaluže, omatlávat bahnem, sprchovat, nebo snad ho zkoušet ponořit pod vodu. Je odolný proti vlivům počasí. Nikoliv vodotěsný, jak si mnozí pitomci myslí. WR je weather resistant, nikoliv water resistant. Samozřejmě přežije nějaký ten liják, sněhovou bouřku nebo i ten pád do kaluže, ale není dobré svůj složitý a citlivý elektromechanický přístroj vystavovat takovým zážitkům jen tak pro zábavu. Při ponoření pod vodu je tlak vody v úplně jiné úrovni, než když na fotoaparát prší, sněží, nebo se na něj něco vyleje.
A jen tak mimochodem K-10D bez zvláštních úprav se podíval na speciálním balónu i
do okraje vesmíru:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-discussion/31970-pentax-k10d-space.html http://www.flickr.com/photos/arena5/sets/72157606119049987/detail/